Käesolev MIHUS on pühendatud teemale noorte osalus.
„Ta mängis hundikutsikatega. Tal oli väga tume nahk, teravdatud hambad ja pikad konksus küüned, tuhmid juuksed ja paksenenud nahk peopesadel, küünarnukkidel ja põlvedel. Ta sõi mulda ja himustas vere maitset. Ta ei õppinud kunagi rääkima.“ Selliselt kõlab ühe – või mitme – India hundipoisi lugu.
Metsikud lapsed (ingl feral children) on mitmesugustest lugudest teada kui lapsed, kes on veetnud oma kujunemise olulisemad aastad mõne teise loomaliigi hulgas ja eemal inimkontaktidest. Nende lood tunduvad kandvat üht olulist sõnumit: kui noor inimene ei saa osaleda inimeste ühiskonnas, ei leia ta erinevalt Mowglist enam teed inimeste hulka ega ka tagasi džunglisse.
Teema noorte osalus tähendab seega arutelu ei millegi vähema kui inimeseks olemise ja kasvamise üle. Nii võib inimkollektiivi moodsast ühisteadvusest mõttelennuga teele minnes inimest võrrelda ka biorobotiga – teatud sisend (ingl input) annab teatud väljundi (ingl output). Hundisarnane sisend annab hundisarnasema väljundi – ka üksiku hundi –, kuid mitte tingimata hunti ennast. Inimene kasvab inimeseks ainult koos teiste inimestega.
Vaata mõttes enda ümber ringi: millist sisendit sind ümbritsevad noored kogevad? Kas oma kujunemise kõige tähtsamatel aastatel – nii esimestel eluaastatel kui ka sealt edasi – on noortel võimalus inimühiskonnas aktiivselt osaleda?
Iga uuema generatsiooni mudel sünnibki eelnevate generatsioonide ühisteadvusest – see on ehk sisend. Kuid ta sünteesib ühisteadvusest mõtteid ka hoopis värskemal ja mõneti toorel kujul – see on ehk väljund. Kas tunned end mõnikord ära ka väljundis? Mida peegeldavad noored sinu tööst sulle tagasi?
„Olla tähendab eneses lahustada ja kokku panna, olla lahustatud ja kokkupandud.“ Nii sõnas keegi, aga kes?
Üha kulgevast ühisosalusest – ja noorte mudelite ülitähtsast rollist selles – inspireerituna on MIHUS esimest korda illustreeritud tehisintellekti kokku pandud kunstiga. Mida peegeldab see kunst sulle tagasi inimühiskonna ühisosaluse sulamist ja noorte rollist selles?
„…samamoodi üks tervik, ent eri osadeks jaotatud, võib seda võrrelda ooperiga.“
Sissejuhatust illustreeriv teos kannab pealkirja „Théâtre d’Opéra Spatial“.
Sisukord
- Sissejuhatus – „Théâtre d’Opéra Spatial“
- Noorte osaluse kujunemine ja kujundamine, Airi-Alina Allaste
- MIHUSe väljakutse: Kas osaleb terviklik noor? Või saab osalev noor terviklikuks?, Roula Abdelhay
- esseed Kertu Kändla ja Hans Leonhard Kõrgesaar
- ChatGPT ei saa teha demokraatiat, Margo Loor
- Narva noored eestivenelased – kelle omad nad on?, Anastassia Tuuder
- Sisse- ja väljahingamine – pausi võtmise olulisusest, Nele Sooväli
- Guerilla-osalus ehk kaasame noori teisiti, Roger Tibar
- kommentaar Kuldar Adel
- Põlvkondadevaheline koostöö NOVA komisjonis, Lianne Teder
- kommentaar Karl-Marten Kütt
- Noorteprogrammid aitavad ennetada kõige mustemat tulevikustsenaariumit, Karin Öövel
- Andmete ja dialoogi roll noorte heaolu toetamisel, Kersti Peenema
- Koolide kaasav eelarve annab avapaugu kodanikuks sirgumisel, Karl-Hendrik Pallo ja Merle Mändmets
- kommentaarid Gerly Lehtmets ja Henri Palmi
- Noorte osalus läbi põhikooli lõpuklassi silmade, Maarja Lainevoog
- Selle suve konkurss! Kuidas sammuvad tulevikku noortevaldkond ja tehisintellekt?, Gert Jervan ja MIHUS
- kommentaar ChatGPT
- Noordelegaadid kui populaarsust koguv osalusvõimalus, Linda Luts ja Triin Roos
- Noortevaldkonna töötajatesse panustamisest võidavad noored, Janne Loo ja Tiina Nõmm
Kaanepildi pani kokku tehisintellekt.