Iga teekond algavat esimesest sammust. Kas ka kogukond?
Üks jalg teise ette ning teine taas esimese ette – sammusin aeglaselt, suviselt ja sujuvalt. Tee oli tuttav, jalutasin lapsepõlvekoju. Äkitselt oli parem jalg kramplikult õhus! Ilma, et oleksin jõudnud toimuvat teadvustada, oli minu väga teadlik jalg otsustanud äraootavale seisukohale asuda (sõna otseses mõttes) – olin vist sipelgale peale astunud. See oli kohtumine kogukonnaga.
Tol suvisel hetkel toimus mitu kokkupõrget – ja võib-olla üldse mitte sipelgaga. Jalg tagasi maapinnal lootsin salamisi, et ehk keegi ei märganud. See oli esimene kokkupõrge! Nii kaua kui olen kõndinud sipelgatega samas kogukonnas, olen tajunud teravalt ka sipelgate ja inimeste kogukonna lõhet. „Sipelga pärast?“ kõlaski hetk hiljem küsimus – ehk sama äkiline kui mõni jalg – ja teadsin, et mu poolik hüpe ei olnud märkamatuks jäänud. See oli teine kokkupõrge!
Kuidas saab inimene kõndida sipelgatega samas kogukonnas?
Arvan, et sain selle kingituse – omamoodi võlumaailma – suuresti emalt. Kui kass vahel naksas ja meil õdedega kassi peale kaebamise isu kallale kippus, vastas ema ikka: „Aga mida sina kassile tegid?“ Sellele küsimusele oli keeruline vastata, sest siis tuli ka iseendale oma tegudest aru andma hakata ja mõelda sellele, kuidas olen kassiga suhteid hoidnud või hoopiski rikkunud. Suhtluse tugevam osapool – ehk meie õdedega – pidi meie pere kogukonnas võtma kassiga suhtluses vastutuse ega tohtinud end nii kergelt ohvriks kuulutada. Kass oli osa pere kogukonnast. Kuid mu emale meeldivad ka sipelgapesad.
Kas kogukond algab lapse esimesest sammust? Kuhu viivad järgmised, noore inimese sammud? Kas tead, millistes kogukondades kõnnivad noored? Millistes lõhedes uitavad ja kus kokkupõrkeid kogevad? Millised sammud saame teha koos noortega? Millised sammud tuleb meil endil teha? Millised on Sinu kogukonnad?
Käesolev MIHUSe number on pühendatud teemale kogukonnaelu ja noorsootöö – see number viibki teekonnale, mõtestama kogukonda selle mõiste väärilises rikkuses!
Sisukord
- Sissejuhatus
- Tuleviku kujundamine olles osa kogukonnast, Dagmar Narusson
- Heaolu mõõtmed, Monika Kezaite-Jakniūnienė
- kommentaar Marit Kannelmäe-Geerts
- Kogukonnasaar keset Läänemerd – kogukond ja noorsootöö Hiiumaal, Kaie Pranno
- kommentaar Triini Viks
- Another now, another how ehk kuidas teistsuguse lähenemise kaudu jõuda teistsuguste lahendusteni?, Ülly Enn, Vasileios Kostakis
- Noorte osalus 2021+. Kuidas saame areneda, Jaan Aps
- Roosa vahukomm tindis ehk maailm kogukonnas, Anett Männiste
- kommentaar Kadi Laaneots kommentaar
- GUTSY GO – teeme rahu nähtavaks!, Eneli Meresmaa
- Projektipõhised kogukonnad ja kogukondade projektid noortevaldkonnas, Anni Tetsmann
- Noorsootöötaja kui kogukonna looja, Maret Lepiksaar
- Noorsootöö kutseala kogukond, Maria Žuravljova
- kommentaar Maria Lazutina
- Kuidas luua noorsootöötajale kogukond?, Riin Luks ja Bärbel Salumäe
- Kogukonnaharidus – müstiline võõras või noorsootöö nägu?, Lii Araste
- Hariduse tulevikku tasub otsida tänasest!, Triin Noorkõiv ja Piret Jeedas
- Kuidas mõtestada end looduskeskkonna osana?, Regina Soobard
Kaanepildi autor on Eesti noor kunstnik Margaret Pütsepp.