fbpx

Robin Saluoks

Good. Better. Best. Never let it rest. Until your good is better. And your better becomes the best. Jõusaalihundid teavad hästi, et tugevamaks saamiseks tuleb raskusi tõsta. Sama reegel kehtib ka elus – tugevamaks saab ainult väljakutseid ületades. Jagan nende mõtete tuules kolme tõestisündinud lugu Emajõe kallastel loodud idufirma kohta.

JULGE PEALEHAKKAMINE ON POOL VÕITU – eAgronomi LOOMINE

2016. aasta kevadel hakkas mu isa otsima endale uut farmi juhtimise tarkvara. Käisime läbi kakskümmend erinevat toodet, aga ükski ei olnud sobiv. Õnneks olin ma õppinud Tartu Ülikoolis programmeerimist ning tegin isale sobiva toote valmis. Jõudis kätte suvi.

Teisedki põllumehed olid nüüd uue programmi avastanud ja tahtsid seda kasutama hakata. Jama oli aga selles, et minul puudus paljude kasutajatega IT-lahenduse loomise kogemus. Seega hakkasin sõpradele ja sõprade-sõpradele helistama. Suve keskpaigaks olin tutvunud Stenveriga, kes oli nii Eesti esimese satelliidi kosomosesse lennutanud kui ka USA start-up’i seitsmenda töötajana kümme korda suuremaks kasvatanud. 

Nüüd algas investorite otsimine. Plaan oli saada kõigepealt suured investeeringud ja siis ettevõtet kasvatama hakata. Tuli välja, et loogika oli tagurpidine. Investorite arvates oli idee lahe, aga nad tahtsid näha toimivat toodet ja esimesi maksvaid kliente. Stenver tuli töölt ära, oma säästude eest palkasime appi veel 3 inimest ja „pidu” hakkaski pihta. Kuu ajaga pidime tooma turule toote ja saama esimesed kliendid.

Mina joonistasin arvutis pildid tulevasest tootest ning asusin seda müüma. Valmis toodet meil veel ei olnud, aga meil oli tugev usk. Usk, et digilahendus on põllumeestele vajalik, ja usk, et meil on võimas arendustiim, kes toote õigeks ajaks valmis saab.

10. oktoobriks ehk järgmiseks palgapäevaks, oli meil toode valmis, esimesed kliendid pardal ja 135 000 eurot investeeringuid. Mäletan selgelt seda päeva, kui investorid meile esimest korda külla tulid – kingituseks tõid nad kuulsa Eesti kunstniku maali, millel oli kiri „Julge peale hakkamine on pool võitu”.

Kuus kuud hiljem kasutasid eAgronomi toodet juba pooled Eesti teraviljakasvatajad.

Selles lõigus on mitu edukat elu soodustavat õppetundi. 

Esiteks: ettevõtlus on hea võimalus iseenda või lähedaste probleemide lahendamiseks ja seeläbi maailma paremaks muutmiseks. Meil kõigil on igapäevaselt väiksemaid või suuremaid takistusi. Ilmselt on paljud inimesed avastanud ennast mõttelt „Oleks vaid tööriist, mis…“ või „See asi võiks veidi teisiti töötada…” Sarnased probleemid on tihti ka teistel ning seega on potentsiaal uueks ettevõtteks või tooteks olemas. 

Teiseks: lihtsaim viis toote testimiseks on selle müümine. Paljud inimesed võivad tunde pealt öelda, kas toode on hea või halb, kuid tõehetk saabub alles siis, kui avatakse rahakott. Kas inimene on valmis toote eest maksma? Ehk siis mõtle välja, kellel toodet vaja on, ja haara lihtsalt telefon.

Kolmandaks: iga maraton algab esimesest sammust. Lõppeesmärk võib tunduda võimatult kaugel, aga esimene samm on tehtav. Liigu samm haaval võimatule eesmärgile lähemale. Sellel teekonnal hakkab avanema uus info, uued oskused ja uued ressursid, mis muudavad võimatu eesmärgi võimalikuks.

WELCOME TO USA EHK MAAILMA KUULSAIMA INVESTORIGA KOHTUMINE

Järgmine lugu toimus 2018. aasta viimastel nädalatel ja uue aasta esimestel päevadel. Selleks hetkeks oli eAgronom juba rahvusvaheline ettevõte ning plaanisime kaasata mitme miljoni euro suurust investeeringut.

Jõuludeks ja aastavahetuseks olin mina perega Costa Ricale puhkama sõitnud ning sain korraga Stenverilt kõne. Tuli välja, et olime valitud maailma kõige kuulsama start-up fondi YCombinator viimasesse vooru. Nende üheks kõige kuulsamaks investeeringuks on AirBnb. Igatahes tuli meil 2. jaanuaril San Franciscosse intervjuule minna.

Kui nii, siis nii. Astusin 1. jaanuaril Kesk-Ameerikas lennuki peale ja varsti olingi Ameerika Ühendriikides. Peagi saime Stenveriga kokku ja järgmisel päeval toimuski kohtumine. Istusime mõlemad ootesaalis – ümberringi olid inimesed ilmselgelt ärevil, samas meie olek üsna rahulik. See oli veider tunne, sest mõni aasta tagasi esimeste investoritega kohtudes oli meil korralik närv sees. Mis oli vahepeal juhtunud? 

Olime saanud umbes 200 investorilt eitava vastuse ning samas oli 5 investorit investeerinud 2 miljonit eurot lisaks. Me olime rääkinud sadade investoritega ja ainult vähesed neist investeerisid. Meil ei olnud enam midagi ega kedagi karta. Andsime endast parima ja edasine oli investori otsustada. Teadsime, et eAgronomi ootab ees suur tulevik ning kui tänane investor punti ei tule, siis läheme järgmise juurde.

Iroonilisel kombel andis YCombinator meile juba 2. jaanuaril rohelise tule. Nüüd oli meie kord otsustada. Kas tahame nendega koostööd teha? Tingimused olid üsna karmid ning pidime neid teiste investoritega arutama. Juhuslikult olid ka mitmed teised eAgronomi investorid Costa Rical puhkamas. Lendasimegi mõlemad Stenveriga tagasi Kesk-Ameerikasse ning pidasime osanike koosoleku hotellis, kus minu perekond juba puhkas. Lõpuks otsustasime YCombinatorisse mitte minna.

Filmides juhtub tihti, et mingi inimene saab maagilisel kombel endale imevõimed. Päriselus maagiliselt üleöö Spidermaniks ei saa, aga imevõimeid saada on täitsa võimalik.

Järgida tuleb lihtsalt müstilist 10 000 tunni reeglit. Kui sa teed mingit tegevust 10 000 tundi, siis saad selles meistriks. Selleks võib minna 5 aastat või mõnel juhul isegi 50 aastat. Oluline on see, et meistriks ei saada enne pikka ja rasket arenguperioodi. 

COLD SHOWER EHK COVID-19

Viimane lugu toimus sellel kevadel. 2020. aasta oli alanud meile hästi – tiimiga olid liitunud uued vinged tegijad ja äri kasvas. Kusjuures Kristjaniga, kes asus eAgronomi äri juhtima, kohtusimegi Costa Rica rannas võrkpalli mängides. Oli ikka väga tootlik puhkus! Lisaks olime just allkirjastanud lepingu kolme uue investoriga.

Uudistes oli juba kuulda Hiinas möllavast viirusest, aga meid see veel ei puudutanud. Kuni 17. märtsil kell 7.58 saabus meiliboksi kiri ühelt investorilt, kellega leping juba sõlmitud. Kirja sisu järgmine: „Väga meeldiv seda kirjutada ei ole, aga lähtuvalt kogu vääramatust jõust tingitud kahjudest ning teadmatusest on likviidsus peaaegu kadunud (loodan, et mitte väga pikaks ajaks muidugi), seega kahjuks peame asja pausile paneme.”

Idufirmade maailmas öeldakse, et diil ei ole enne tehtud, kui raha üle pole tulnud. Investorit siin süüdistada ei saa, tema peabki ju enda huvide ees seisma. Igal juhul olime nüüd olukorras, kus „rasva” oli vähem ning uute investeeringute kaasamine kõvasti keerulisem.

Üks hea harjumus on hommikuti külma duši all käimine. See õpetab elu kohta päris palju. Esimene hetk on šokk, aga hiljem harjub keha ära ning mõte hakkab uuesti tööle. Umbes sarnane oli ka meie kogemus. Esialgne ehmatus asendus kiirelt praktiliste lahenduste otsimisega.

Tänaseks oleme ettevõttena kulutusi tugevalt vähendanud ning kaasanud lisainvesteeringuid. Ka käibe kasv pole hetkekski peatunud. Väljakutseid on ees veel palju, aga oleme kindlad, et kõik on ületatavad.

Elus tuleb ikka ette olukordi, mis on hirmutavad. Tundub, et nüüd on kõik läbi – unistus on läinud, võistlus on kaotatud, tunnistus on rikutud vms. Õnneks on aga reeglina kõik tänane võimendatud ning mõne kuu pärast ei tundugi probleem enam nii suur.

Oluline on jääda rahulikuks ning kasutada JEL põhimõtet. Ehk igas olukorras Jätka Edasi Liikumist. Peagi märkad, et probleem polnudki nii suur ja lahendused on täiesti leitavad.

Sellised olidki kolm lugu eAgronomi ajalooraamatust. Tegemist on reaalsete seikadega ettevõttest, mille kliendid suudavad teraviljaga varustada üle kümne miljoni inimese. eAgronomi ehitajaid ühendab tugev soov aidata kaasa põllumajanduse jätkusuutlikuks muutmisele ning muuta õhus olev CO2 mullaks. Sellel teel on olnud ja tuleb ka edaspidi mitmeid takistusi, aga nende ületamise järel oleme jälle veidi tugevamad.

The world you desire can be won. It exists… It is real… It is possible. It’s yours.

Ettevõtlikkus on vapper tegutsemine eesmärgi nimel. Eesmärgiks võib olla põllumajanduse digitaliseerimine, reisile minemine, õppetöö edukus jne. Vaprus ei tähenda hirmude puudumist, see tähendab tegutsemist hirmudest hoolimata. 

Ka Covid-19 ja sellega kaasnev võib tekitada meis mitmeid hirme ja takistusi eesmärkide saavutamisel. Üks suurimaid ohte on fookuse nihkumine eesmärkidelt kõrvale. Selle vältimiseks soovitan alustada igat hommikut 7 küsimusega:

  1. Mille üle ma oma elus praegu õnnelik olen?
  2. Mille üle ma oma elus praegu põnevil olen?
  3. Mille üle ma oma elus praegu uhke olen?
  4. Mille üle ma oma elus praegu tänulik olen?
  5. Mida ma oma elus praegu naudin?
  6. Millele ma oma elus praegu pühendunud olen?
  7. Keda ma armastan? Ja kes armastab mind?

Kommentaar

Elbe Metsatalu, JA Eesti programmijuht

Robini oskus näha ka keerulises olukorras võimalusi on üks ettevõtjale iseloomulik tunnus. Kindlasti on tema ettevõtlikkust kujundanud ja ettevõtjaks hakkamise soovi mõjutanud kooliaegne tegutsemine õpilasfirmas. Hugo Treffneri Gümnaasiumis õppides asutas ta koolikaaslastega õpilasfirma Kolm Põrsakest, mis mõistis noorte probleeme reaalainete õppimisel ja tuli esimesena välja teadusteatri ideega. Vahvad katsed ja noorte endi elulähedused selgitused füüsikast, matemaatikast ja keemiast on tekitanud sügavamat huvi lasteaialastest gümnasistideni. Õpilasfirmas rakendatud loovus, ettevõtlikkus ning omandatud ettevõtlusteadmised, kogemused ja koostööoskused viisid nende õpilasfirma 2013. aastal Euroopa tippu, Eesti ja Euroopa parimaks õpilasfirmaks.

Õpilasfirma programm võimaldab noortel õppida, katsetada, areneda ja ettevõtlikuks kujuneda, et elus hästi hakkama saada, aga ka ootamatutes või keerulistes olukordades uusi võimalusi märgata ja julgelt otsuseid langetada. Kui kevadel tabas meid koroonaisolatsioon ja katkes õpilasfirmade müügitegevus, suutsid mitmete õpilasfirmade noored kiiresti reageerida: kes hakkasid müüma e-poes või tegema pop-up-poodi, kes vahetasid seni toodetud juuksepaelad noortepäraste näomaskide tootmise vastu vm, kuid pead ei kaotanud keegi. Uuringud on tõestanud, et õpilasfirma programmi lõpetanud, sh järjest rohkem tüdrukuid, on tulevikus valmis ettevõtjaks hakkama. Ettevõtlikku hoiakut tuleb noortes arendada ja positiivset suhtumist ettevõtlusse igal sammul toetada, ainult koolist siin ei piisa. Koolivälised võimalused, noorte endi eestvedamisel ürituste ja projektide teostamine, neile ideede elluviimiseks võimaluste loomine ja innustamine laovad vundamenti tulevaste edukate ettevõtjate ja elus hästi toime tulevate, enesekindlate, ühiskonda panustavate noorte põlvkonnale.

Kaanepildi autor on Eesti kunstnik Martin Märss.

Print Friendly, PDF & Email