fbpx

Minu noorsootöö kogemus algas umbes kuus aastat tagasi. Töötasin disainerina IT-firmas, kuni ühel päeval läks meie ettevõte pankrotti. Tööandja muidugi unustas meile palka maksta ja algas raske aeg. Üks sõber kutsus mind tööle Põhja-Tallinna Noortekeskusesse, kus otsiti IT-spetsialisti – parem kui mitte midagi.

Muidugi mul toona noorsootöötaja kutset veel ei olnud, aga olin aastaid osalenud erinevates Erasmus+ projektides, sõitsin üle terve Euroopa, käisin Hiinas ja Koreas. Noortekeskuse direktor ütles, et nad vajavad kedagi, kes saab noortele disaini õpetada ja üldse tuua noortekasse uusi ideid. Pärast paari proovipäeva sain aru, et see töö meeldib mulle väga ja tahan Põhja-Tallinna noortele midagi uut pakkuda. Ja nii algaski minu noorsootöö lugu.

Nüüd olen tegutsenud noortekeskuses mitu aastat noorsootöötaja ja vabatahtlikuna, eelmisel aastal võtsin aga üle koordinaatori tegevused Põhja-Tallinna Noortekeskuse projektis „Prooviruumi ja aktiivse eluviisi programm” (programmis „Kohalike omavalitsuste koostöögruppide Tallinna tegevussuund”). Sellega seonduvalt korraldan koostöös aktiivsete noortega suuremaid üritusi ja tegevusi. Samal ajal on mul koos partneriga oma videomängude muuseum ja muidugi noorsootöötaja kutse ka. Kirjutan teile järgnevalt oma kogemusest, võib-olla inspireerivad minu teadmised teid midagi uut proovima.

Tänases Eestis on palju noori, kes tahavad tulevikus programmeerijaks saada, kui täpsemalt öelda, tahavad tegeleda oma mängude ehitamisega või töötada ettevõttes mänguarendajana. Paar aastat tegutses minu asutatud IT-klubi noortele, enamik osalejatest olid poisid, peamiselt 10–13 aastat vanad. Proovisin nendega töötada paljudes erinevates programmides. Aga minu kogemus näitas, et kõige parem programm selleks on tasuta kättesaadav Construct 2 (nüüd on juba olemas Construct 3), milles saab kiiresti ja lihtsalt ehitada oma 2D-mängu. See annab hea võimaluse noortele näidata, kuidas programmeerimine töötab, ning arendada nende kujutlusvõimet. Programmi veebilehel on olemas erinevaid õppematerjale, saab ehitada eri žanrites mänge. Kõige rohkem ehitan noortega selles programmis platformer-mänge. Õppisin programmi alused selgeks ühe nädalaga ja olen seda juba palju aastaid kasutanud. Noortele see programm väga meeldis, mõned on pärast meie kursuse lõppu pannud seal veel kokku erinevaid lihtsaid mänge, mida saab mängida nii arvutis kui ka erinevates telefonides ja tahvelarvutites.

Paljud noored tahavad olla disainerid. Ent disain on nii lai mõiste, et väga raske on leida üht lahendust, mis sobib kõigile, samuti on paljud programmid väga kallid. Aga väiksemate lastega saab katsetada erinevaid veebilehti, kus noored saavad koos tasuta joonistada, näiteks https://aggie.io, drawesome.uy/, flockdraw.com/. Need tarkvarad õpetavad lastele meeskonnatööd. See on nii tore kogemus joonistada midagi koos teistega, aga samal ajal võib see ka väga raske olla. Vanematel noortel, kes tahavad ise disainida reklaame ja infoplakateid, soovitan kasutada veebipõhist tarkvara canva.com. Seda toredat programmi näitas mulle Põhja-Tallinna noorsootöötaja Keidy Tiitso. Ma polnud varem üldse mõelnud, et veebis saab kiiresti erinevaid ilusaid postreid teha. Saab kasutada tasuta varianti, kuid olemas on ka tasuline versioon, mis tasub end ära. Üliilusaid veebilehti saab iga noor ise luua täiesti tasuta veebilehetedel squarespace.com ja wix.com. Selleks pole vaja üldse mingit programmeerimisoskust, seal on väga lihtne drag and drop interface.

Väga toredad asjad, mille noored ja noorsootöötajad tavaliselt ära unustavad, on hashtag’id. Need pole mingid tarkvarad ning toimivad need erinevates sotsiaalmeediakanalites, ent võivad olla abiks ka erinevate suuremate ürituste või pikemaajaliste projektide korraldamisel. Näiteks töötasin eelmisel sügisel juhendajana rahvusvahelises projektis „Marketing and Freelancing for Youth”. Selles noortevahetuses osales 60 noort kolmest riigist: Eestist, Leedust ja Rumeeniast. Esimesena esitasin noortele küsimuse, mis sotsmeediakanaleid nad kasutavad. 90% ütles, et Facebooki, umbes 50% VKd ja 100% Instagrami. Andsin neile erinevad ülesanded ja kontrollisin neid Instagramis hashtag’i kaudu. Arvan, et kui otsite Instagramis või Facebookis märget #mandfforyou, leiate meie projekti pildid ja videod. Need hashtag’id tegid minu töö lihtsamaks – avasin Instagrami, otsisin hashtag’i ja vaatasime üheskoos noorte postitusi. Analüüsi sai teha lihtsalt: vaatasime, kui palju oli meeldimisi, kommentaare, mis ajal postitus oli tehtud jne. Noortel ei olnud vaja mulle mingit linki saata või kusagile pilte üles laadida. Samal ajal muutus meie projekt sellega sotsiaalmeedias nähtavamaks, ehk see on ka omamoodi tasuta reklaam.

Internetis on olemas väga toredad tasuta veebilehed, näiteks slidesome.com, kuhu need hashtag’id saab panna, ning need veebilehed kujundavad reaalajas automaatsed esitlused. Kui te korraldate mingit suuremat üritust, kus osaleb paar tuhat inimest, saab selle esitluse projektoriga seinale kuvada ning kõiki vastava hashtag’iga pilte saab seal kohe näha. Muidugi on võimalik kõik postitused üle kontrollida, enne kui need avalikku esitlusse jõuavad, sest noored võivad ka mingi naljaga hakkama saada.

On ka palju teisi võimalusi, kuidas #hashtag’e kasutada, näiteks aitavad need erinevatel otsingusüsteemidel teie üritusi ja postitusi leida (tore, kui Google teid kiiresti leiab ja noortele näitab). Samuti kasutage oma postituses märki @, mis aitab teie postituse meediaalgoritmi jaoks huvitavamaks teha. Näiteks, @andrejs rusinovskis kirjutab asjadest, mis mind üldse kunagi ei aita. #lame.

Nüüd üks teine lugu. Põhja-Tallinna noortekeskuses on olemas tasuta kasutamiseks bändiruum, mis on iga päev noori täis. See on muidugi väga tore, aga teised noored Tallinnas ja isegi bändiruumi noorte vanemad ei näe, mis seal toimub. Muidugi tahavad kõik need noored artistid nähtavamad olla, to be famous. Proovisime alguses noorte bändide kontserte korraldada, aga see võtab aega, kuna peab kogu tehnika paika panema, bändiruum on aga väike, ja kohale ei tulnud väga palju inimesi. Mõne aja pärast tuli meile uus tore mõte – bändiruumist livestream’e teha. Livestream on parem kui tavaline video, kui tahate näha vaatajate tagasisidet. Live chat’is saavad inimesed vaadatavat kommenteerida ning teil on võimalus kommentaaridele vastata. Hea heli ja erinevate võttenurkadega livestream’i on teha lihtsam kui arvate. Kõige lihtsam on muidugi tavalise telefoniga filmida, aga seda on väga raske teha, kui teie üritus kestab paar tundi. Meie tahtsime seda sündmust teha professionaalsemalt: hea heli, erinevate võttenurkade ning ilusa pildiga. Samal ajal tahtsime teha filmitava nähtavaks Facebookis, VKs või YouTube’is. Leidsin ühe veebilehe, mis pakub võimalust viia stream kolmele sotsiaalmeediaplatvormile samaaegselt – Restream.io. Pärast paarinädalast ettevalmistust oli kõik valmis. Oleme seda stream’i korraldanud juba kaks korda, videod leiate meie noorteka FB-lehelt või YouTube’ist, otsides Tallinn Open Studio Live.

Kuidas me stream’i kokku panime? Leidsime viis 720p veebikaamerat, panime need bändiruumis erinevatesse kohtadesse (kasutame pikki USB-kaableid, saab soodsalt osta näiteks poest Arvutitark), ühendasime arvutiga ja laadisime alla programmi nimega OBS (open broadcasting software). Selle programmi kasutamine on väga lihtne, õppisin kõik vajaliku selgeks ühe õhtuga, Youtube’is on palju videoid, mis õpetavad kiiresti, kuidas seda kasutada. Seejärel ühendasime OBSi meie Restream.io kontoga (Restream.io ühendasime korraga meie Facebooki, YouTube’i ja Twitchi kontoga) ning kui vajutasime Go Live, olime internetis! Sedasi on võimalik teha kontserte, mida saab näha kogu maailmas. Esimene Põhja-Tallinna Noortekeskuses toimunud kohalike noorte bändide live kestis umbes tund aega ja seda oli näinud umbes 200 inimest, 100+ Facebookis, umbes 60 YouTube’is ja ülejäänud VKs. Video oli nähtav meie noortekeskuse sotsiaalmeediakontodel. Samas oli noortel võimalus kontserdi ajal ka meie bändiruumi tulla. Pärast esimest videot tuli meie bändiruumi veel rohkem noori ning noorele moosekandile on see hea mälestus, mida tulevikus oma sõpradele näidata.

Kõik need näited on väike osa sellest, mis toimub iga päev Põhja-Tallinna Noortekeskuses. Väga aktiivselt kasutab meie noortekeskuses nüüd uusi tehnoloogiaid Tom Kasak. Ta kirjutas koostöös teiste noorsootöötajatega väga toredaid projekte, näiteks fotograafia teemapakettidest. Noorsootöötajad annavad noortele uued fotokaamerad ja mingi ülesande, näiteks teha mustvalged fotod, et pärast arvutis fotodest kollaaž kokku panna. Need ülesanded on väga erinevad, noored õpivad nii fotograafiat kui samal ajal GIMP-tarkvara (ma nimetan seda programmi tasuta Photoshopiks).

Kõik need oskused on väga vajalikud ja aitavad noortel tulevikus võib-olla lisaraha teenida või oma ideid arendada. Kõige toredam on see, et neid fotopakette saavad noored võtta iga päev ja peaaegu igal ajal, kui noortekas on avatud. Samal ajal korraldab Tom noortele tasuta robootikatunde.

Veel ühe näitena võib välja tuua noorsootöötaja Valera Kotikovi, kes kasutab erinevaid populaarseid arvutimänge, et õpetada noortele meeskonnatööd ja arendada nende loogikat. Ta korraldab noortekas mängude ööd, kus noored mängivad kõik koos ühte mängu. Paljud lapsed mängivad arvutimänge ülipalju, see võib olla suur mure, aga Valera proovib noorte arvutimängude huvi ära kasutada, et neile midagi positiivset anda.

 

Kaanepildi autor on noor eesti digikunstnik Estookin Andreen

Print Friendly, PDF & Email